Acties Citymarketing Amersfoort leveren 75% meer bereik op

Het bereik van de campagnes ter promotie van Amersfoort en regio is in het derde kwartaal van 2016 met 75% toegenomen ten opzichte van 2015. Het aantal online contactmomenten van Citymarketing regio Amersfoort komt daarmee op 9 miljoen. De Facebook-pagina Tijd voor Amersfoort heeft net als vorig jaar het grootste aandeel in dat bereik, met maar liefst 8,3 miljoen contactmomenten van juli tot en met augustus 2016.

64% meer online contactmomenten voor toerisme

Het aantal toeristische online contactmomenten steeg in het afgelopen kwartaal met 64% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De zomercampagne, waarbij consumenten met korting een arrangement bij 6 hotels in de regio konden boeken, leverde een grote bijdrage met 5,5 miljoen online contactmomenten. Met wekelijkse winacties op Facebook maakten consumenten afgelopen zomer kans op dit arrangement. Daarnaast stond de ‘foodtour’ in de belangstelling: citymarketing nodigde zo’n 15 foodbloggers uit voor een culinaire tocht door de Eemhaven.

Online marketing-advertenties gericht op ondernemers

Citymarketing heeft haar bereik onder ondernemers met een vestigingsvraagstuk verder vergroot met online marketing-advertenties. De video’s, blogs, nieuwsberichten en andere zakelijke content zijn meer dan 10 keer zoveel bekeken als in dezelfde periode vorig jaar. Nieuw zijn de video’s waarin gevestigde bedrijven als Loods 5 en POT Verhuizingen vertellen hoe het is om te ondernemen vanuit Amersfoort.  Ook werd er voor het eerst een webinar voor zakelijke deelnemers georganiseerd.

Blogartikelen populair bij zakelijk toerisme

Het zakelijk toerisme oriënteert zich in toenemende mate online op een locatie in Amersfoort: het bezoek nam vergeleken met 2015 met 31% toe. Naast praktische informatie over locaties in de regio, verschenen er de afgelopen tijd blogartikelen met inspiratie, praktische tips voor en nieuws over het organiseren van evenementen. Organisatoren van evenementen maakten ook in het echt kennis met een deel van de locaties, tijdens Beleef Locatie Amersfoort.

Blijvende grote rol voor Facebook & Instagram take-overs

Citymarketing Amersfoort zet social media volop in. Dennis Sille, citymarketeer: “We leggen de focus op Facebook, LinkedIn en YouTube. Daarnaast zijn we eind vorig jaar begonnen met het actief inzetten van Instagram in de marketingmix. Inmiddels heeft het account bijna 3000 volgers.” Op dit account wordt gebruik gemaakt van take-overs: deze maand door Fleur Sophia van de gelijknamige populaire blog.  Zij laat als blogger én als inwoner van Amersfoort zien wat haar favoriete plekjes in de stad zijn. Blogger Naline Roodbeen van ‘Stop and Stare’ ging haar in juli, augustus en september voor.

Verschillende campagnes

Citymarketing Regio Amersfoort voert campagne onder verschillende noemers. Zo is Tijd voor Amersfoort gericht op het bevorderen van Nederlands en Vlaams toerisme. De campagne Wonen in regio Amersfoort is gefocust op het aantrekken van nieuwe inwoners. Onder de noemer Locatie Amersfoort wordt het zakelijk toerisme bevorderd, terwijl Amersfoort Business als doel heeft organisaties met een vestigingsvraagstuk te bereiken.

Infographic

De resultaten van Stichting Citymarketing regio Amersfoort zijn samengevat in een infographic (pdf).