033 Amersfoort Australië

Hoe is het om voor Citymarketing Amersfoort te werken?

Blog geschreven door Alexander Smeenk

Laat ik maar met de deur in huis vallen. Toen ik net begonnen was zei mijn toenmalige collega Nico de Jong tegen me ‘dit is een rijdende trein’ en daar had hij volkomen gelijk in. Het was af en toe goed vasthouden, maar ik kon gelukkig blijven zitten en langzamerhand gaan staan.

Het is alweer juli 2018, dat betekent voor mij dat ik nu precies een jaar aan het werk ben bij Stichting Citymarketing regio Amersfoort, oftewel Citymarketing Amersfoort. Eén jaar: een mijlpaal en een ijkpunt. Onvermijdelijk stel je jezelf dan vragen zoals ‘heb ik met mijn werk bijgedragen aan Amersfoort?’, ‘zit ik op mijn plek?’ en ‘heb ik mijzelf ontwikkeld?’ Gelukkig zijn die volmondig met ja te beantwoorden.

Stel, je hebt Communicatiemanagement en Communicatiewetenschappen gestudeerd. Je werkt zeven jaar bij een fijne zorginstelling (Kwintes). Je hebt daar mogen pionieren als online marketeer en zelf kennis hierover mogen vergaren. Dan kom je op een gegeven moment op een punt waarop je niet meer uitgedaagd wordt en waar je ook niet weet of je op de goede weg zit. Tijd voor wat anders.

Amersfoort is een geweldige stad

Dan is het heerlijk als je een vacature onder ogen krijgt waar je ziet dat je voor een stad en regio kan gaan werken waar je geboren en getogen bent en nog steeds met veel plezier woont: Amersfoort. Een prachtig vooruitzicht om Amersfoort op de kaart te mogen (blijven) zetten met collega’s van Citymarketing, en iedereen die de stad een warm hart toedraagt.  Ik ben altijd al positief geweest over Amersfoort. De combinatie van rust en drukte, de historische en fotogenieke binnenstad, de groei van het aantal studenten en de toffe festivals zoals Lepeltje Lepeltje, Amersfoort Jazz en Into The Woods (en nog veel meer). Deze liefde wil ik graag delen met mensen die Amersfoort niet kennen.

Het team is een rijdende trein

Toen ik in juni 2017 begon wist ik al snel dat ik een goede keuze had gemaakt. Ik kwam terecht in een leuk team waar ik wist dat ik veel ging leren. En binnen de kortste keren draaide ik volledig mee in alle werkzaamheden: ik schreef nieuwsbrieven, ik plaatste Facebook en LinkedIn berichten en adverteerde deze en ik schreef online marketingrapportages. Ik groeide direct als online marketeer: van contentmanagement, tot adverteren, tot cijfers.

Team Citymarketing juni 2017 (v.l.n.r. Martijn Pas, Marlies Peters, Dennis Sille, Alexander Smeenk, Esther Settels, Laura Hoekstra en Nico de Jong)

Verbinden en enthousiasmeren komt altijd terug

Naast online marketing kon ik ook mijn andere kwaliteiten inzetten. Zoals verbinden en enthousiasmeren. Een stad zet je namelijk niet alleen op de kaart. Dit doe je samen. Zo werk ik bijvoorbeeld samen met Amersfoortse binnenstad ondernemers. Wat leeft er bij hen? Hoe kunnen wij hen helpen zichzelf en de stad te promoten? Deze samenwerking zie je ook terug bij onze Locatie Amersfoort-campagne, waar ik verantwoordelijk voor ben. Ik werk nauw samen met Gaston Boon, Business Developer Congressen van de gemeente Amersfoort. Bij deze campagne werken we samen met ongeveer 50 partners uit de regio. Gezamenlijk dragen we uit dat regio Amersfoort de mooiste en meest centraal gelegen regio is om je zakelijke evenement of congres te organiseren. Ook hier kan dit alleen door elkaar te helpen en de verbinding te zoeken. Hierin zit de kracht.

Een uitbreiding van mijn lokale netwerk

Als geboren en getogen Amersfoorter heb ik in mijn leven een aardig netwerk opgebouwd met meerdere liefhebbers van Amersfoort. Zo heb ik een vriend Kostas Brejaart bereid gevonden om (tot twee toe) een ‘take over’ te doen van ons Instagram-account (@tijdvooramersfoort). En met groot succes! Tevens waren hij en zijn vriendin Nynke bereid om een kijkje in hun huis en leven te geven als Amersfoorters. Van de inrichting zijn de foto’s dan weer gemaakt door een bevriende blogger & fotograaf: Laura. Haar heb ik aangedragen en zij schrijft nu mooie artikelen voor ons, zoals voor onze Wonen-campagne.

En in dit eerste jaar bij Citymarketing Amersfoort heb ik al weer zoveel nieuwe enthousiaste mensen uit de regio leren kennen.

Ruimte voor creativiteit en leuke projecten

Zelf heb ik ook de ruimte gekregen om creatief te zijn en met eigen content bij te dragen aan Amersfoort. Zo heb ik de hoofdrol gespeeld in een wijkvideo over het Leusderkwartier, waar ik al mijn hele leven met veel plezier woon. Ook schreef ik een blog ‘Toerist in eigen stad’.

Hiernaast doe ik leuke projecten. Zo heb ik Amersfoort gepositioneerd als ‘meest fotogenieke stad van Nederland’. Wat ik zelf ook echt vind met al het moois wat we te bieden hebben. Denk bijvoorbeeld aan de Koppelpoort, de Muurhuizen en de Onze Lieve Vrouwetoren. De fotoroute die wij bedacht hebben zou ik als toerist ook écht zelf willen lopen. Hiernaast ben ik hard bezig met de samenwerking met opleidingsinstituten zoals de HU Amersfoort, Leerhotel het Klooster en SOMT University. Want ik ben ervan overtuigd dat een stad baat heeft bij succes van deze opleidingen. Zo wordt Amersfoort ook meer en meer een studentenstad. Dat voel je ook als je bijvoorbeeld de binnenstad in gaat: Amersfoort leeft!

Toerist in eigen stad

Innoveren op marketinggebied

Bij Citymarketing Amersfoort zijn we ook aan het innoveren, wat hard nodig is in de veranderlijke wereld van online marketing. Zo zie ik bijvoorbeeld voor onze toeristische campagne Tijd voor Amersfoort in de nabije toekomst de focus langzaam maar zeker verlegd worden van Facebook naar Instagram. En hoe gaan we bijvoorbeeld om met de verschuiving van contentmarketing richting videomarketing? Ik ben benieuwd wat de tijd gaat brengen.

Na een jaar ben ik in ieder geval absoluut nog niet uitgeleerd en zie ik nog voldoende mogelijkheden om de regio Amersfoort nog verder op de kaart te zetten, samen met mijn collega’s en alle partners. En waar ik het uiteindelijk voor doe? Al die reacties van mensen die verliefd worden op Amersfoort terwijl ze de stad nog niet kenden. Daar wil ik er meer van!

Citymarketing Amersfoort juni 2018 (v.l.n.r. Dennis Sille, Martijn Pas, Esther Settels, Alexander Smeenk en Marlies Peters)