Kwartaalcijfers: Instagram groeit & Facebook daalt

Het totaal aantal online contactmomenten is ten opzichte van hetzelfde kwartaal (juli, augustus en september) vorig jaar afgenomen. Citymarketing regio Amersfoort licht de cijfers toe en doet op basis van de resultaten conclusies. Ook werpen we een blik op de toekomst.

Op basis van bovenstaande infographic lichten we de trends op onze kanalen binnen de campagnes Tijd voor Amersfoort, Amersfoort Business, Wonen in regio Amersfoort en Locatie Amersfoort toe. De enige stijger van afgelopen kwartaal is Locatie Amersfoort, de campagne waarmee we evenementen en congressen naar regio Amersfoort trekken leverde veel bekijks op. Door hogere kosten voor adverteren op Facebook en een nieuwe manier van impressies meten op LinkedIn komen de andere campagnes uit op een lager aantal contactmomenten dan vorig jaar.

STIJGENDE LIJN: INSTAGRam

Terwijl Instagram steeds interessanter wordt voor het promoten van onze stad en regio, wordt het op Facebook juist duurder om dezelfde doelgroep te bereiken. Het Instagram-account @tijdvooramersfoort steeg van 4.681 vorig jaar naar bijna 7000 volgers nu. In lijn met onze verwachting, neemt het aantal contactmomenten op Facebook juist af.

vertekend beeld bij LinkedIn

LinkedIn hanteert sinds dit voorjaar de volgende definitie van een contactmoment: ‘berichten die minstens drie seconden voor minstens 50% zichtbaar zijn geweest op iemands tijdlijn.’ Het aantal genoteerde contactmomenten via LinkedIn neemt door deze nieuwe berekening flink af. De kracht van dit kanaal voor onze campagnes wordt duidelijk als we naar het verkeer kijken: er is via LinkedIn 158% méér dan vorig jaar naar onze sites doorgeklikt.

Mijlpalen & het laatste kwartaal van 2018

Het afgelopen kwartaal…

  • Meldden we groot nieuws: Koningsdag komt in 2019 naar Amersfoort!
  • Bereikten we 6.000 volgers op Instagram en 4.000 volgers op LinkedIn.
  • Publiceerden we een artikel in het magazine OnderNamen over de sterk opkomende economische hotspot Amersfoort.
  • Scoorden Amersfoort en de regiogemeenten opnieuw goed in de woonranglijst van Elsevier.
  • Verscheen de regiokrant van BDU met daarin onze pagina over herfstactiviteiten in de regio.
  • Bezochten 5 Instagram- en YouTube-influencers Amersfoort met een missie: de binnenstad verkennen én interieurshoppen.
  • Verscheen het ene na het andere zomerse beeld van regio Amersfoort door onze take-overs op Instagram.
  • Sloot Citymarketing Amersfoort zich aan bij ‘Visit Utrecht Region’ om collectief internationale toeristen aan te trekken.
  • Verrasten we 6 Nederlandse bloggers met een weekendje weg naar Amersfoort: WNDRWKND.

De komende maanden…

  • Profileren we Amersfoort als dé erfgoedstad van Nederland, onder meer door een publicatie in Monumentaal magazine en op het Nationaal Monumentencongres.
  • Werken we samen met bloggers en influencers om een nog breder bereik te creëren.
  • Duiken we in de rijke geschiedenis van de stad met het winterse evenement Mirakels Amersfoort.
  • Organiseren we bij Showdesign in Nijkerk een borrel voor partners van Locatie Amersfoort.