Inhaken op het ‘Mondriaan to Dutch Design’ jaar

In 2017 is het 100 jaar geleden dat de Nederlandse kunststroming De Stijl – bekend om de geometrische vormen en primaire kleuren- werd opgericht. Ter ere van dit jubileum is 2017 uitgeroepen tot het themajaar ‘Mondriaan to Dutch Design’ en slaan diverse steden en regio’s de handen ineen. Voor de kunst- en designliefhebber is 2017 hét moment om Nederland te bezoeken. Middels een (inter)nationale campagne vanuit het NBTC  wordt de verhaallijn Mondriaan to Dutch Design geïntroduceerd in heel Nederland.

Regio Utrecht & Amersfoort mag met recht de broedplaats van De Stijl genoemd worden, aangezien vier van de belangrijkste De Stijl kunstenaars, Piet Mondriaan, Gerrit Rietveld, Theo van Doesburg en Bart van der Leck  hier zijn geboren. In deze twee steden staat voornamelijk het invloedrijke werk van Gerrit Rietveld en Piet Mondriaan centraal die hier hun sporen hebben achtergelaten. Zo staat het Rietveld Schöderhuis in Utrecht op de UNESCO-werelderfgoed en is in Amersfoort het geboortehuis van Piet Mondriaan te bezoeken. Dankzij deze iconische kunstenaars vervullen Utrecht & Amersfoort een grote rol tijdens het ‘Mondriaan to Dutch Design’ jaar.

In Amersfoort zullen evenementen en tentoonstellingen zich voornamelijk focussen rondom het Mondriaanhuis, Kunsthal KAdE en het Rietveldpaviljoen. Daarbij is het de insteek dat toeristen na een bezoek aan de musea in Amersfoort blijven om de rest van de stad te ontdekken. Hier kunnen ondernemers op aan haken, door (hotel)arrangementen en activiteiten e.d. in Mondriaanstijl aan te bieden. Op deze manier wordt er een totaal beleving gecreëerd voor de toerist. Graag vernemen we eventuele ideeën en plannen van ondernemers, zodat dit wellicht meegenomen kan worden via de kanalen van Citymarketing of gekoppeld kan worden aan andere ideeën. Lees hier meer informatie over het stijljaar en wat dit voor jouw onderneming kan betekenen.

Wil je ideeën bespreken of kenbaar maken? Stuur dan een mailtje aan Laura via [email protected]