Kantoor Citymarketing MTDD

Mondriaan to Dutch Design levert 15,8 miljoen op voor Amersfoort en Utrecht

Het themajaar ‘Mondriaan tot Dutch Design’ is in Amersfoort en Utrecht breed omarmd door bewoners, toeristen, ondernemers, de internationale pers en buitenlandse touroperators. Het jaar zal afsluiten met 245.000 bezoekers van de hoofdtentoonstellingen en activiteiten van het randprogramma. Ondernemers en organisaties haakten in groten getale aan bij het themajaar met eigen initiatieven. Het culturele erfgoed van De Stijl is in de provincie Utrecht nadrukkelijk op de kaart gezet en zal ook na 2017 grote aantrekkingskracht blijven uitoefenen op (inter)nationale bezoekers.

Bekijk de video met belangrijkste resultaten:

Belangrijke resultaten op een rij:

  • 188 internationale journalisten kwamen speciaal voor De Stijl naar Amersfoort en Utrecht;
  • Dit resulteerde in een record van bijna 4 miljoen euro aan mediawaarde rondom alle verschenen publicaties en uitzendingen over het themajaar in Amersfoort en Utrecht;
  • Bezoekers van de tentoonstellingen en activiteiten in het kader van het Stijljaar in Amersfoort en Utrecht waren goed voor 15,8 miljoen euro aan bestedingen;
  • 80% van de touroperators en internationale pers maakte voor het eerst kennis met Utrecht en of Amersfoort;
  • 55 touroperators uit Nederland, België, Duitsland en Engeland programmeerden een reis met als thema De Stijl;
  • 320 winkeliers in de binnensteden van Amersfoort en Utrecht kleurden hun etalages in de kleuren van De Stijl;
  • Naast de hoofdtentoonstellingen in het Mondriaanhuis, Kunsthal KAdE en Rietveldpaviljoen en Centraal Museum en Rietveld Schröderhuis in Utrecht, vonden er ruim 80 randactiviteiten plaats;
  • 500 kinderen en studenten volgden een educatietraject rondom De Stijl en kwamen veelal voor het eerst in aanraking met de deelnemende musea;
  • Het geheel vernieuwde Mondriaanhuis in Amersfoort zag een ruime verdubbeling in de bezoekersaantallen. Ook het Centraal Museum verwacht 2017 af te sluiten met een recordaantal bezoekers, mede dankzij de tentoonstellingen Rietvelds Meesterwerk, Vroeg Droog en Bye, bye De Stijl. Het Rietveld Schröderhuis ging extra open in de avonden en benutte gedurende het hele jaar de maximaal mogelijke capaciteit van te ontvangen bezoekers. Het volledige gerestaureerde Rietveldpaviljoen Amersfoort kon na twee jaar weer de deuren voor het publiek openen;
  • De toekomstige De Stijl snelfietsroute tussen de stad van Mondriaan (Amersfoort) en de stad van Rietveld (Utrecht) wordt verbonden door tien bijzondere beelden van kunstenaar Boris Tellegen. De laatste beelden worden in het voorjaar van 2018 geplaatst.

Verbinding en samenwerking

Het was voor het eerst dat Utrecht en Amersfoort samen optrokken in een door NBTC Holland Marketing geïnitieerd themajaar.

“Ik kijk met veel plezier naar wat we bereikt hebben in de samenwerking tussen Amersfoort, Utrecht en provincie. Een ijzersterk programma dat heel goed past bij onze regio: modern, innovatief en cultureel. De provincie Utrecht was de broedplaats van de Stijl. Ook in de toekomst blijven we het erfgoed van Rietveld en Mondriaan koesteren en presenteren.”, aldus gedeputeerde Mariette Pennarts van de provincie Utrecht.

Wethouders Houwing (Cultuur) en Stegeman (Toerisme) van de gemeente Amersfoort constateren dat Mondriaan to Dutch Design dit jaar enorm leefde in Amersfoort. “Er zijn talloze lokale initiatieven ontplooid, naast het prachtige programma in de musea. Het was geweldig om te zien hoe Amersfoort zich onderdompelde in De Stijl en te horen hoe aangenaam verrast bezoekers van buiten de stad en de buitenlandse media waren over de charme van onze stad.”

https://www.destijlutrechtamersfoort.nl/nl