Black Friday zorgt ook in Amersfoort voor drukte

Black Friday lijkt voorgoed voet aan de grond te hebben gekregen in Nederland. Overgewaaid uit Amerika en sinds 2015 bezig aan een opmars, hebben de winkeliers in Nederland afgelopen vrijdag meer dan een half miljard euro omzet gedraaid. Hoeveel de Amersfoortse winkeliers hebben omgezet is niet bekend, maar uit passantentellingen blijkt wel dat het op vrijdag 23 november uitzonderlijk druk was in de binnenstad.

Bovenstaande grafiek laat de ontwikkeling van Black Friday in het centrum van Amersfoort zien (sinds 2015). De zwarte kolommen zijn de gemeten passantenbewegingen op Black Friday per jaar, de oranje kolommen het gemiddelde voor een vrijdag in dat jaar. Vooral in de Langestraat en rond het Sint Jorisplein was er veel meer winkelpubliek dan normaal, maar de meting met het grootste verschil ten opzichte van het gemiddelde werd gedaan bij de MediaMarkt op het Eemplein. Daar was Black Friday 2018 de drukste dag sinds er daar passantenmetingen worden gedaan (begin vorig jaar).

Stichting Citymarketing Regio Amersfoort gebruikt de data uit de passantentellingen om trends te signaleren en winkeliers hierover te informeren en adviseren. Dit doet zij bijvoorbeeld tijdens bijeenkomsten van ondernemers in de Amersfoortse binnenstad en in een speciale nieuwsbrief voor hen. Bent u een ondernemer in de Amersfoortse binnenstad en ontvangt u de nieuwsbrief nog niet? Stuur ons dan even een berichtje via het contactformulier, zodat wij u op de mailinglijst kunnen zetten.