Gister vierde Amersfoort haar 766e verjaardag en dat gebeurde met een bijzondere actie die bijblijft. Veertig inwoners kregen een tatoeage van een Amersfoorts icoon, gezet door Joep Servais, Ashana Marlissa en andere artiesten van Koestraat Tattoo. Voor slechts €7,66 dragen de deelnemers hun liefde voor de stad voortaan letterlijk onder de huid. De actie is onderdeel van de Wij Amersfoort campagne van Citymarketing Amersfoort en leverde meer dan 1500 aanmeldingen op.

De tattoosessies vonden plaats in het hart van de stad, waar de winnaars één voor één binnenstroomden om hun favoriete icoon te vereeuwigen – van de toren tot de plattegrond. Joep Servais: “Het meest uitdagende icoon om te plaatsen is de Koppelpoort, deze wordt vandaag het meest gezet.’’

Toren, poort... of vis in een boom?

Naast de populaire Koppelpoort en Onze Lieve Vrouwetoren, kwamen er ook andere iconen voorbij, zoals De Nieuwe Stad, het kunstwerk ‘Vis in boom’ en Sofie, het meisje in de stoplichten.

Ropp van Toren ging voor die laatste: “Ik vind het verhaal achter Sofietje heel mooi. Amersfoort was de eerste stad in Nederland waar het traditionele mannetje in de stoplichten werd vervangen door Sofietje, maar nu hebben meerdere steden het. Ik zet haar op mijn linkerscheenbeen: mijn beste been vooruit, samen met Sofietje!”

Anneke van Immerzeel koos voor een klassieker. “Na bijna 70 jaar laat ik mijn eerste tattoo zetten. Ik heb voor de toren gekozen, want voor mij is dit hét symbool van Amersfoort. Als ik op vakantie ga neem ik altijd een miniatuur van de toren mee in mijn koffer. Dan zet ik hem daar op de foto, bijvoorbeeld voor een lokale kerk. Dat hoeft voortaan niet meer, want nu draag ik de toren altijd bij me.”

Benieuwd naar meer verhalen? Die lees je hier

Volop media-aandacht

De tattoo-actie bleef ook buiten Amersfoort niet onopgemerkt. Verschillende media besteedden aandacht aan deze bijzondere verjaardagstraktatie. Zo kwam een journalist van het AD langs voor een uitgebreid artikel, en schreef ook Nieuwsplein33 een mooi stuk. RTV Utrecht en NOS op 3 doken erin met een radio-item (vanaf minuut 43:30) en Kei TV maakte een videoreportage op locatie.

Over de iconen & Wij Amersfoort

De tattoos zijn gebaseerd op de ontwerpen van Studio ddo: een serie minimalistische illustraties van herkenbare Amersfoortse symbolen. Voor wie geen tattoo durfde, maar wel fan is: de iconen zijn ook te vinden op stickervellen, sjaals en zeefdrukken verkrijgbaar bij de Green Outlet aan de Grote Haag 125.

De actie maakt deel uit van de campagne Wij Amersfoort – een initiatief voor Amersfoorters, gericht op het vieren van lokale trots, verhalen en verbondenheid.