Culturele festivals dragen bij aan de diversiteit, zichtbaarheid en dynamiek van Amersfoort. Ze zijn in staat om ook mensen van buiten de regio naar de stad te brengen. Om tot nog grotere hoogte te stijgen, zijn de Amersfoortse culturele evenementen gebaat bij meer samenwerking onderling, met de stad en met ondernemers. Citymarketing Amersfoort kwam samen met de culturele festivals met een plan.

“LAAT AMERSFOORTSE FESTIVALS MAAR ZO HOOG MOGELIJK VLIEGEN, DAN TREKKEN WE STAD EN BEDRIJFSLEVEN MEE.”

Citymarketing Amersfoort nodigde vijf festivalorganisatoren uit in Flint, de Amersfoortse theatertempel. Aanwezig waren: Alexander Beets (festivaldirecteur Amersfoort World Jazz Festival), Jolien Klaarenbeek (Dias Latinos), Floor Visser (producent Amersfoort World Jazz Festival), Alfred Konijnenbelt (artistiek leider Spoffin) en Roland Spekle (zakelijk leider September Me). Het was tijd om over hun gedeelde passie te praten: de Amersfoortse festivals.

Er werd onder andere gesproken over de aantrekkingskracht van culturele festivals en het belang van onderlinge samenwerking met elkaar én met het bedrijfsleven. Konijnenbelt: “Laat Amersfoortse festivals maar zo hoog mogelijk vliegen, dan trekken we stad en bedrijfsleven mee.”

Het gesprek werd gecombineerd met een fotoshoot én videoshoot, wat resulteerde in een krachtig interview op de Amersfoort Business website. Hiermee worden de culturele evenementen bij lokale en landelijke ondernemers op de kaart gezet met als doel een intensievere samenwerking.

“WE ZIJN ECHT GOED OP WEG MET CITYMARKETING OM BOVENREGIONALE IMPACT TE MAKEN.”

Citymarketing Amersfoort bundelt haar krachten met die van de lokale festivals. De vijf festivalorganisatoren zijn positief gestemd over deze samenwerking. Dit zijn de reacties:

Spekle: ‘Ik voel dat er beweging ontstaat tussen de festivals en de gemeente en Citymarketing Amersfoort. Ze zien de kwaliteit van de festivals. Waar Amersfoort voorheen een beetje naar binnen was gericht, kijkt de stad nu veel meer naar buiten, om haar heen, naar bezoekers uit het hele land en de rol die we gezamenlijk kunnen vervullen als cultuurstad.’

Beets: ‘De laatste zeven jaar zijn we echt goed op weg met Citymarketing om bovenregionale impact te maken. We voeren meer en meer gezamenlijk campagne en zorgen ervoor dat de propositie voor Amersfoort superinteressant wordt, gericht op mensen die zich cultureel willen laten uitdagen in brede kunstdisciplines. We hebben al stappen gezet en ik verheug me op de uitdaging hoe we samenwerking kunnen laten landen in nog meer zichtbaarheid, landelijk en internationaal, en nog meer impact en beleving van de stad. Zodat mensen zeggen: wat is Amersfoort een leuke stad, man!’

CULTURELE FESTIVALS LOKAAL EN LANDELIJK OP DE KAART GEZET

Citymarketing Amersfoort heeft verschillende kanalen ingezet ter promotie van het interview en de video, richting lokale- & landelijke ondernemers. Het interview staat op Amersfoort Businessnieuwsbrief , LinkedIn en het YouTube-kanaal en er staat een publicatie gepland in het magazine OnderNamen.

In samenwerking met videograaf Renger van Esveld, journalist Thijs Tomassen en fotograaf Bram Petraeus.