Amersfoort vierde dit jaar Koningsdag en Bevrijdingsdag groots én gezamenlijk. De campagnepagina’s trokken recordaantallen bezoekers en het programma op 5 mei was uitgebreider dan ooit. Citymarketing Amersfoort bundelde de programmering in de stad en promootte die met een krachtige campagne, in nauwe samenwerking met de gemeente, wijkorganisatoren en binnenstadondernemers.
Een stad vol activiteit en verbinding
Door de viering van 80 jaar vrijheid was er dit jaar extra veel aandacht voor Bevrijdingsdag. Er was muziek door de hele binnenstad, er reden defensievoertuigen door de straten en er vonden bevrijdingsmaaltijden plaats op onder andere De Hof, het Lieve Vrouwekerkhof en de Groenmarkt. Ook in verschillende wijken gingen bewoners gezamenlijk aan tafel en stond er een mooi programma voor ze klaar.
Deze maaltijden vormden bij uitstek een moment om de verbinding met mede-Amersfoorters aan te gaan. Aan tafel schoven allerlei verschillende mensen aan - van jong tot oud, uit alle hoeken van de stad - die elkaar anders misschien niet snel spreken, maar nu samenkwamen om een gemeenschappelijke waarde te vieren: vrijheid.
“Wat ik fijn vind aan de samenwerking met Citymarketing zijn de korte lijntjes. Er kan snel geschakeld worden. Ook profiteren we van hun grote bereik onder de jongere doelgroep, want die is voor ons best moeilijk te bereiken. We zijn heel blij met de hulp!”
- Jasper Moerdijk, secretaris Samenwerkende Horeca-ondernemers Hof Amersfoort
Links: pagina Uitmagazine, rechts: bevrijding Amersfoort
Recordbereik voor campagnepagina’s
De resultaten laten zien dat deze gezamenlijke inzet werkt:
- De Koningsdag-campagnepagina leverde meer dan 33.000 weergaven op en samen met alle Uitagenda-evenementen zelfs meer dan 55.000 weergaven.
- De Bevrijdingsdagpagina werd bijna 35.000 keer bekeken, wat met de Uitagenda erbij opliep tot meer dan 41.000.
- De socialcampagne rond Bevrijdingsdag bereikte daarnaast nog eens 130.000 mensen.
- De feestdagenspecial van de Tijd voor Amersfoort-nieuwsbrief bereikte meer dan 11.000 abonnees.
- Koningsdag op de cover van het Uitmagazine en opname van het programma van Koningsdag, 80 jaar vrijheid en Bevrijdingsdag (oplage: 105.000)
- Koningsdag op digitale schermen langs de wegen in Amersfoort (>170.000 contactmomenten)
Door al deze communicatie-inspanningen wisten Amersfoorters én bezoekers van buiten goed hun weg te vinden naar het feestelijke programma.
Links: cover Uitmagazine, rechts: Koningsdag in Amersfoort, fotocredits: Goos Hengeveld
Meer dan alleen feest
De viering van deze feestdagen versterkt de samenhang in de stad en wijken, maakt de levendigheid van Amersfoort zichtbaar en vergroot de stadstrots. Feestdagen als Koningsdag en Bevrijdingsdag zijn bij uitstek momenten om te laten zien wat Amersfoort als stad in huis heeft - en dat je voor een goed feest echt de stad niet uit hoeft.