Adverteren op LinkedIn voor professionals

Auteur: Nico de Jong, Online Marketing Specialist Citymarketing Regio Amersfoort

Je hebt al een bedrijfspagina op LinkedIn en je post ook al content. Goed bezig! Maar hoe krijg je die content nu nog beter bij je (zakelijke) doelgroep? Dat was ook de vraag die wij, Citymarketing Regio Amersfoort, aan onszelf stelden. Wij hebben recentelijk de stap gemaakt naar LinkedIn advertising. Eerst op basis van een eigen advertentieaccount, gekoppeld aan een creditcard en door gewoonweg advertenties aan te maken. Content plaatsen, adverteren, testen, herplaatsen, nog een keer adverteren en iedere keer leerpunten noteren voor de volgende advertentie. Begin deze maand hebben wij de stap gemaakt naar een professioneler vorm van adverteren via LinkedIn. Omdat wij het belangrijk vinden om onze learnings te delen met ondernemers, geven we je in dit artikel 4 tips om als een PRO te adverteren via LinkedIn.

pagina

Tip 1: Vergeet de creditcard en vraag een invoice aan!

Adverteren via een creditcard op LinkedIn kan enorm frustrerend zijn. Je moet überhaupt in het bezit zijn van een zakelijke creditcard, wat lang niet voor alle bedrijven het geval is. En als je al een zakelijke creditcard hebt, dan moet je ook nog eens iedere keer je budget voor je advertenties in de gaten houden. Ga je over je betaallimiet heen, dan wordt de koppeling met je creditcard verwijderd en kun je niet meer adverteren. Contact opnemen met je creditcardmaatschappij en LinkedIn kan voelen alsof je van het kastje naar de muur wordt gestuurd. Opnieuw koppelen van de creditcard aan het account is vaak het devies. Daarom onze tip: vergeet de creditcard en vraag een invoice aan! Adverteer je per maand voor meer dan € 1000,-? Dan kun je een invoice aanvragen. Dit betekent dat je per maand gewoon een factuur krijgt. Superhandig dus 🙂 Hoe je die invoice aanvraagt? Een ticket aanmaken is vaak al voldoende.

Tip 2: Ga voor Engels en niet voor Nederlands

Adverteer je in Nederland? Stel dan je advertentie in op English! Heel wat zakelijke professionals in Nederland hebben hun taal voor het profiel namelijk in het Engels ingesteld. En adverteer je alleen op Nederlandse profielen binnen Nederland, dan mis je een groot gedeelte van je doelgroep.

english

Tip 3: Hoogste bod? Dan betaal je 1 cent meer dan de één na hoogste bieder

Ook LinkedIn werkt, net als Google Adwords, in haar advertenties met een biedingssysteem. De content van de hoogste bieder wordt als eerste aan de doelgroep aangeboden. Wil je dus zeker weten dat jouw content in de tijdlijn van je doelgroep voorbij komt? Bied dan meer dan de één na hoogste bieder. LinkedIn geeft je een richtlijnen hoe hoog de andere adverteerders bieden. En uiteraard hoef je daar niet op af te gaan, maar het geeft wel richting. Voorbeeld: de één na hoogste bieder betaalt uiteindelijk € 25,- per 1.000 impressies Heb jij  € 30,- geboden, dan betekent het niet dat je ook daadwerkelijk € 30,- betaalt. Je betaalt altijd 1 cent meer dan de één na hoogste bieder. In dit geval dus € 25,01. Leek mij wel handig dat je dit zou weten! Check dit filmpje voor meer informatie. Houd de uitgave van je budget per dag bij. Is je budget voor de lunch al grotendeels uitgegeven, dan kun je je bid naar beneden aanpassen. Blijf dit continu monitoren!

bid

Tip 4: Plaats meerdere advertenties in één campagne

Heb je meerdere berichten die je binnen dezelfde doelgroep wilt adverteren? Maak dan één campagne aan waarin je de advertenties/berichten plaatst. Zo zorg je ervoor dat het advertentiebudget zo efficiënt mogelijk besteed wordt en naar de berichten gaat die het meeste engagement (clicks, reacties, likes en shares) opleveren. Ook zorg je er op deze manier voor dat je niet met jezelf aan het concurreren bent. Meerdere campagnes van jouw hand, gericht op dezelfde doelgroep kunnen met elkaar gaan concurreren zodat je uiteindelijk meer moet betalen om hen te bereiken (Dit kan afhankelijk zijn van de campagne, of je wilt A/B testen).

Wil je juist dat het advertentiebudget gelijk verdeeld wordt over je advertenties? Zet de instellingen dan op ‘Rotate variations evenly’.

rotatie

Daarnaast heeft LinkedIn ook aangegeven dat zij maar 1x per 48 uur je advertentie op dezelfde doelgroep op de tijdlijn aanbieden. Het kan dus handig zijn om meerdere stukken content binnen dezelfde doelgroep live te hebben staan.