2016 opnieuw goed campagnejaar voor Citymarketing regio Amersfoort

‘In alle opzichten een topjaar, zo kan ik 2016 omschrijven. Al onze campagnes hebben positief effect gehad’, aldus Dennis Sille, directeur van de Stichting Citymarketing Amersfoort. En niet voor niks, want de cijfers liegen er niet om. Via online en offline advertentiecampagnes, social media, websites, beursdeelnames en e-nieuwsbrieven werd een bereik van 32,5 miljoen contactmomenten gerealiseerd. Het aantal hotelovernachtingen in de regio is toegenomen, net als het aantal (internationale) bezoekers aan de VVV Amersfoort en de meeste culturele en toeristische attracties. Bovendien is regio Amersfoort erg in trek bij nieuwe inwoners, én nam de leegstand op de kantorenmarkt af.

Voor het team van Citymarketing is Facebook.com/Amersfoort nog altijd een van de belangrijkste media (20,3 miljoen contactmomenten). LinkedIn is daarnaast sterk in opkomst met een bereik van bijna 2 miljoen. Sille geeft aan dat Instagram een belangrijkere rol gaat innemen in 2017, vergezeld door Snapchat en WhatsApp. Daarnaast worden ook traditionele media zoals kranten ingezet.

Welke campagne het beste scoort? Sille: “Onze toeristische campagne Tijd voor Amersfoort is veruit de grootste campagne. Dat zien we o.a. aan de groei bij hotels, een toename van 47% internationale toeristen bij VVV Amersfoort en een positieve ontwikkeling in Google-zoekopdrachten naar hotels, winkels en restaurants met 20%. Ook waren er bezoekersrecords voor onder meer DierenPark Amersfoort, Theater de Lieve Vrouw, het Mondriaanhuis en een stijging naar gemiddeld 43.000 unieke bezoekers per dag aan de binnenstad van Amersfoort.”

Amersfoort Business

Ook de vestigingscampagne voor ondernemers Amersfoort Business heeft enorme stappen gezet afgelopen jaar. Sille: “Die campagne is exponentieel gegroeid van 100.000 contactmomenten in 2015, naar 2,1 miljoen in 2016. De gemeente Amersfoort heeft hier veel in geïnvesteerd vanuit Economische Zaken. Zij willen hiermee een bijdrage leveren aan een groei van de werkgelegenheid.”

Citymarketing in 2017

Het jaar 2017 staat in het teken van de internationale manifestatie ‘Mondriaan to Dutch Design’. Ook worden er samenwerkingsverbanden opgezet met o.a. Booking.com en RTL Z, wordt er ingezet op werving van talent voor bedrijven en worden de pijlen voor ondernemen en toerisme gericht op Duitsland. Ook de samenwerking met hotels, congrescentra, musea en evenementen wordt verder uitgebreid. Sille benadrukt dat samenwerking altijd nodig blijft: “We hebben als stad en regio zo ontzettend veel te bieden, maar dat dienen we wel gezamenlijk uit te dragen. Continue samenwerking met ondernemers en inwoners is dus nu en in de toekomst van het grootste belang.”

jaarcijfers-2016-versus-2015-citymarketing-regio-amersfoortKwartaalcijfers vierde kwartaal 2016

In het vierde kwartaal zijn de meeste cijfers ook positief, maar laat de campagne Tijd voor Amersfoort een kleine min zien.

kwartaal-4-2016-versus-kwartaal-4-2015-citymarketing-regio-amersfoortVerschillende campagnes

Citymarketing voert campagne onder verschillende noemers. Zo is Tijd voor Amersfoort gericht op het bevorderen van toerisme en richt Locatie Amersfoort zich op organisatoren van vergaderingen, events en congressen voor de zakelijk toeristische markt. De campagne Wonen in regio Amersfoort focust op het aantrekken van nieuwe inwoners en is Amersfoort Business ervoor bedoeld om bedrijven aan te trekken om te vestigen.