Videocontent Amersfoort

Sssst, het is geheim: 7 stappen om super succesvol te zijn met contentmarketing

Eigenlijk weet je het wel. Contentmarketing is belangrijk voor je bedrijf, maar je bent er nog niet echt mee begonnen… Mooi zo! Dan is dit het moment om onderstaande 7 stappen eens door te lopen. En weet je wat het leuke is? Na deze 7 stappen heb je een content marketing strategie waar je meteen mee aan de slag kunt. 

Doorloop onderstaande 7 stappen voor je content marketing strategie

Stap 1: Wat is je doelstelling bij welke doelgroep?

a. Hoeveel contactmomenten wil je op jaarbasis creëren (bijvoorbeeld websitebezoek, of bereik via Facebook)? Of hoeveel aanvragen/boekingen moeten er gedaan worden op basis van je content?
b. Omschrijf je doelgroep in geslacht, leeftijd, woonplaats, interesses en voorkeuren

Knipsel teaser

Doelgroep: bepaal wie voor jouw bedrijf belangrijk is!

Stap 2: Hoe kun je, met behulp van content, jouw doelgroepen informeren, inspireren of amuseren?

a. Zet eens een brainstorm op met collega’s en benoem welke content geschikt voor je doelgroep(en) is én bepaal op welke woorden/onderwerpen je autoriteit wilt zijn. Onderwerp van de brainstorm kan zijn: Waar ligt onze doelgroep wakker van?
b. Ook kun je thematische content bedenken, bijvoorbeeld rondom Valentijn, Moederdag, Vaderdag, Sinterklaas, Kerst of iets anders.
c. Aan de hand van de woorden/onderwerpen die uit stap 1a komen, kun je eens een kijkje nemen in Google Keywordplanner en ideeën opvragen voor nieuwe zoekwoorden. Je krijgt hier ook een inschatting van het zoekvolume per maand.
d. Kijk ook goed welke woorden, of combinaties van woorden je kunt toevoegen aan je teksten, beschrijvingen van foto’s/video’s of andersoortige content zodat je de kans vergroot om op die woorden gevonden te worden. Google Keywordplanner kan je hier goed bij helpen.

Stap 3: In welke content-vormen wil je je content aanbieden?

a. Bijvoorbeeld in tekst, fotografie, video, infographics, presentaties, whitepapers, e-books, handleidingen en meer…
b. Vraag jezelf af: wat vindt mijn doelgroep prettig?
c. Of betrek je doelgroep bij je vraagstuk!

Voorbeeld: videocontent om de pracht van Regio Amersfoort te laten zien

Stap 4: Wie gaat de content maken? Jijzelf/collega’s, een professional (bijvoorbeeld een fotograaf of videomaker) of maakt je doelgroep je content?

a. Je kunt natuurlijk ook bestaande content inzetten. Heb je bijvoorbeeld in het verleden al een keer een blog geschreven, dan kun je die af en toe herhalen.
b. Je doelgroep betrekken bij je contentcreatie is veelal een goed idee! Daardoor voelen ze zich betrokken, delen ze je content in hun vriendenkring en gaan ze een relatie aan met je bedrijf.

Stap 5: Op welke platformen ga je je content aanbieden? Denk daarbij aan je website, je Facebook-pagina, LinkedIn-Pulse, een externe website, bierviltjes, in trainingen/workshops of toch iets anders?

a. Bepaal ook voor jezelf hoeveel content je per keer gaat aanbieden. Een heel artikel in 1 keer op Facebook publiceren kan een beetje teveel van het goede zijn. Je kunt bijvoorbeeld 1 tip per dag (dat heet een contentsnack) aanbieden.
b. Vraag jezelf ook hier af: wat vindt mijn doelgroep prettig?

Bloggen op de website van VVV AmersfoortTip: ga ook eens op zoek naar andere websites waarop je je blog kunt publiceren. In dit voorbeeld de website van VVV Amersfoort. 

Stap 6: Wanneer wil je welke content op welk platform en voor welke doelgroep publiceren?

a. Op basis van de bedachte content, je doelgroepen en de vormen, kun je nu een contentkalender gaan maken.
b. Zie ook de contentkalender in stap 5 van dit artikel.

Stap 7: Wat zijn je resultaten? Wat was goede content en wat was minder goede content?

a. Evalueer per maand je resultaten en stuur desgewenst bij. Meten = weten!

Bereik van bijvoorbeeld je Facebook-pagina

Voorbeeld: hoeveel bereik heb je afgelopen maand bijvoorbeeld via je Facebook-bedrijfspagina gegenereerd?

Voorbeeld content marketing strategie voor een bierrestaurant

Door middel van contentmarketing (eigen creatie, co-creatie) waarde toevoegen aan mannen in Amersfoort, Zwolle, Amsterdam, Utrecht en Almere tussen 25 en 40 jaar met als doel hen te inspireren en te amuseren. Door deze content kent de doelgroep ons bedrijf, kan hij ons vinden via verschillende zoekmachines en zal hij ons in overweging nemen zodra hij een reservering voor een lunch of diner wil plaatsen. Op het gebied van (speciaal)bieren zijn wij autoriteit en zullen wij onze kennis op een aantrekkelijke manier profileren. Dit doen we door middel van professionele visuele content (fotografie en video), ondersteund door teksten die zoekmachinevriendelijk zijn opgesteld. Content bieden wij 2x per maand aan via onze website en ons Youtube-kanaal. Contentsnacks bieden wij 1x per dag aan via onze Facebook-bedrijfspagina en ons Instagram-account. Resultaten bespreken we maandelijks in het teamoverleg en op basis van de uitkomsten sturen wij desgewenst bij.

Neem vrijblijvend contact op

Dit artikel is geschreven door Nico de Jong, Online Marketing Specialist bij Citymarketing Amersfoort. Wil je meer weten over Online Marketing? Neem dan contact op door een mail te sturen naar citymarketing@amersfoort.nl of bel 033 469 8750.