Amersfoorters positief over het vrijetijdsaanbod

Zo’n 1200 Amersfoorters hebben eind 2014 meegedaan aan de vierjaarlijkse Vrijetijdsmonitor van de Gemeente Amersfoort. De voorlaatste Vrijetijdsmonitor is in 2010 uitgevoerd. Middels een aantal thema’s is er een zo breed mogelijk beeld geschetst van wat Amersfoorters belangrijk vinden op het gebied van vrije tijd. Deze uitkomsten zijn voor Citymarketing en partners een goede graadmeter om verdere marketingstrategieën op uit te voeren. Zo zijn vrijwel alle evenementen die in Amersfoort georganiseerd worden bekender geworden sinds 2010 en is ook de bekendheid van veel culturele instellingen toegenomen.

 

Evenementen en activiteiten in de openlucht
Op het gebied van evenementen en activiteiten in de openlucht, is er in de afgelopen jaren veel veranderd. Zo zijn er veel evenementen bijgekomen en bij veel Amersfoorters bekend, zoals het Foodfestival Lepeltje Lepeltje, Gluren bij de Buren, Amersfoortse Havendagen, Marathon Amersfoort en het niet in 2010 gemeten Smartlappenfestival. De bekendheid van evenementen, zoals Rabobank Amersfoort Jazz, Dias Latinos en Spoffin is toegenomen, maar de waardering en het aantal bezoekers is iets afgenomen. Van het totale aanbod is 74% van de Amersfoorters tevreden met het brede en afwisselende aanbod qua evenementen.

Wat betreft het bezoek aan doorlopende evenementen en activiteiten zijn de rondvaarten van de Waterlijn het sterkst gegroeid in bekendheid. Zij hebben zo’n 5% meer bezoekers mogen ontvangen. Ook de snuffelmarkt Onze Lieve Vrouwekerkhof, de Kunst Kijk Route, rondwandelingen door een gids en het Openluchttheater zijn gestegen. Als Amersfoorters een evenement bezoeken, combineert bijna de helft dit met een bezoek aan winkels.

Kunst en cultuur
Meer Amersfoorters zijn tevreden én op de hoogte over het kunst- en cultuuraanbod in Amersfoort. Een mooi voorbeeld hiervan is Kunsthal KAdE die het meest is gestegen qua bekendheid. Het museum- en filmbezoek is ook gestegen. Organisaties als de Kelder (Fluor), het Mondriaanhuis en  Theater De Lieve Vrouw genoten meer bekendheid in Amersfoort. Vergeleken met 2010 is het bezoek aan voorstellingen bij Theater De Lieve Vrouw en De Flint gelijk gebleven. Vier op de tien Amersfoorters heeft al een bezoek gebracht aan het nieuwe Eemhuis. De meest gehoorde opmerkingen was dat het gebouw een aanwinst voor de stad is, maar de toegankelijkheid beter kan. Een bezoek aan het theater, bioscoop en museum werd voornamelijk gecombineerd met een bezoek aan een café.

Informatiebron voor uitgaan, kunst en cultuur
De manier waarop mensen zich op de hoogte stellen van de evenementenagenda en kunst en cultuur is de afgelopen vier jaar enorm gewijzigd. Zo was in 2010 de traditionele media als de krant, Huis-aan-Huis bladen en eigen programmaboekjes van theaters of andere organisaties nog de meest populaire informatiebron. In vier jaar tijd heeft er een verschuiving plaats gevonden naar online uitingen, zoals social media, de website en de nieuwsbrief van Tijd voor Amersfoort en andere websites.

De volledige Vrijetijdsmonitor is hier te downloaden.

1 reactie op Amersfoorters positief over het vrijetijdsaanbod

  1. beste city marketing,

    Wat leuk om weer te zien dat de hoogste waardering (7,8) voor jaarlijks terugkerende evenementen in Amersfoort, voor Dorpsfeest Hoogland is. Daar zijn alle ruim 800 vrijwilligers weer zeer trots op. Tevens is leuk om te zien dat steeds meer Amersfoorters ons evenement kennen. Tevens feliciteren wij de andere evenementen met hun resultaten.

    Groet
    Gertjan van den Hengel
    PR Stichting Dorpsfeest Hoogland

De reactiemogelijkheid is gesloten.