Blog: 8 stappen voor je Facebook bedrijfspagina

Als bedrijf heb je er bewust voor gekozen om een bedrijfspagina aan te maken op Facebook. Maar hoe nu verder? Wat is je plan? Wie zijn je fans? En welke content kun je met hen delen om bereik te creëren? Tijd voor een aantal praktische tips!

Stappenplan voor je Facebook bedrijfspagina

Stap 1. De basis op orde!

Zorg ervoor dat je een logo en achtergrondfoto plaatst, dat je contactgegevens, je prijzen en je openingstijden duidelijk vermeld staan. Ga naar je fanpage, klik op info en vervolgens op pagina-informatie.

Stap 2. Beschrijf je doel en doelgroep!

Wil je je fans inspireren? Tips geven? Betrekken bij producten die je ontwikkelt? Je liefde voor eten & drinken meegeven? En hoe oud is je doelgroep? Waar bevinden ze zich? Wat zijn hun interesses? Beschrijf je doel en doelgroep op een heldere manier. Je doelgroep kan bijvoorbeeld vrouwen tussen 25 en 38 jaar zijn, in een straal van 20 km rondom Amersfoort.

Bepaal je doel en doelstellingen

Stap 3. Beschrijf je doelstellingen!

Hoeveel mensen wil je dit jaar bereiken? Zijn dat er 5.000, 10.000 of 200.000? Je kunt ook gewoon eerst aan de slag gaan en bekijken wat je berichten qua bereik doen (bekijk dit via je statistieken). Noteer je doelstellingen, zodat je weet waar je naar toe werkt!

Stap 4. Bepaal je tijd en budget!

Probeer in te schatten hoeveel tijd en geld je er per maand aan kwijt wilt zijn. De tijd en het geld dat je er insteekt, moet wel opwegen tegen de doelstellingen die je neerzet. Ben je beginnend? Steek er dan ongeveer 2 tot 4 uur per week in.

Stap 5. Maak een planning!

Wat voor soort berichten wil je delen? Wanneer plaats je welk bericht? En op welke nationale of lokale momenten/evenementen wil je inspelen? Denk daarbij aan Moederdag, Kerst, Sinterklaas of Valentijnsdag. Of een lokaal evenement zoals Lepeltje Lepeltje. Kortom: plan – do – check – act. Gebruik als voorbeeld de contentkalender van Coosto!

Contentplanning Coosto

Stap 6. Kwaliteit boven kwantiteit!

Plaats niet vaker dan 2 tot 3 keer per dag. Plaats altijd een foto/video of link naar een website en deel leuke, relevante, waardevolle (liefst unieke) informatie waarmee je jouw fans helpt of inspireert. Let er daarbij altijd op dat kwaliteit boven kwantiteit gaat!

Stap 7. Gebruik deze handige weetjes!

Gebruik 40 tekens voor het beste resultaat, maar maximaal 140 tekens. Vraag om interactie (maak de zin af…), stel vragen (wat is jouw mening…) of daag je fans uit met een spel/puzzel. Gebruik emotie in je verhaal, laat je fans eens aan het woord, plaats informatie op vaste momenten (bijv. tussen 16.00 en 20.00 uur) en speel in op de actualiteiten.

Stap 8. Meten = weten!

Kijk regelmatig in de statistieken van je Facebook bedrijfspagina en benoem per maand de 3 berichten met het beste bereik. Hoeveel mensen heb je bereikt? Hoeveel reacties/gedeelde items of likes? Bekijk wat je goed hebt gedaan of wat je nog verder kunt verbeteren. Vraag eens advies aan een bevriende ondernemer of neem gerust contact met ons op zodat wij je van tips kunnen voorzien!

Veel succes en plezier toegewenst met je eigen Facebook bedrijfspagina!

Dit artikel is geschreven door Nico de Jong, Online Marketing Specialist bij Citymarketing Amersfoort. Wil je meer weten over Facebook bedrijfspagina’s? Neem dan contact op door een mail te sturen naar [email protected] of bel 033 469 8750.