Beste Binnenstad & daling winkelend publiek?

Goed nieuws en slecht nieuws. Het goede nieuws luidt dat Amersfoort genomineerd is voor de Verkiezing Beste Binnenstad 2015 – 2017. Het slechte nieuws betreft een verontrustend artikel van de NOS over een forse daling van het winkelend publiek in onze stad. 

Amersfoort genomineerd voor ‘Beste Binnenstad 2015 – 2017’

beste binnenstadAmersfoort is in de categorie ‘grote binnensteden’ genomineerd voor de Verkiezing Beste Binnenstad 2015 -2017. En dat is zeker iets om trots op te zijn. Voor de voorselectie zijn de binnensteden onder andere beoordeeld op de ontwikkeling van het aantal bezoekers, het organiserend vermogen en de aanwezigheid van een recente centrumvisie. Daarnaast betekent de nominatie dat de Amersfoortse binnenstad op meerdere aspecten de afgelopen jaren een positieve ontwikkeling heeft doorgemaakt.

quoteHoe nu verder? 
Op basis van deze voorselectie worden door een selectiecommissie vijf centrumgebieden gekozen. Deze vijf mogen een motivatie indienen. Op basis van deze motivatie worden twee finalisten gekozen en na een bezoek aan deze twee binnensteden kiest de jury de winnaar. Lees meer…

Daling winkelend publiek Amersfoort?

_SPI3521 - Saskia Berdenis van BerlekomOp NOS.nl stond vanochtend een artikel gepubliceerd met als titel ‘voor het eerst in vijf jaar meer mensen in winkelstraten’. Onderzoeksbureau City Traffic telde het aantal passanten in vijftig steden en constateerde in het eerste kwartaal van 2015 een stijging van 1,1 procent ten opzichte van vorig jaar. In eerste opzicht natuurlijk fantastisch nieuws. Echter vermelde het artikel dat Amersfoort onder aan de top-50 bungelt met een daling van het winkelend publiek van maar liefst 26 procent. Directeur Huib Lubbers noemt de situatie in Amersfoort en Emmen zelfs zorgelijk “blijkbaar zijn die steden dus niet aantrekkelijk genoeg”.

Argwanend
De vraag is of het onderzoek wel valide is. Zo zijn veel ondernemers argwanend over de resultaten van het onderzoek. Een aantal winkeliers in Amstelveen bijvoorbeeld herkent zich absoluut niet in de positieve cijfers.

Citymarketing Amersfoort is benieuwd hoe de Amersfoortse ondernemers hier tegenover staan en of zij zich in de negatieve resultaten herkennen. Deze vraag hebben we dan ook voorgelegd aan enkele ondernemers uit de binnenstad. Ook meepraten over dit onderwerp? Neem contact op via [email protected]