Citymarketing Amersfoort LinkedIn

Amersfoortse ondernemers geven Amersfoort een 8,3

Amersfoortse ondernemers zijn positief over Amersfoort als ondernemersstad. Zij geven de stad gemiddeld een 8,3. Dat blijkt uit een imago-onderzoek dat door vier studenten van de Universiteit Twente is uitgevoerd in opdracht van Citymarketing Amersfoort. Ondernemers spreken hun waardering uit over het karakter van de stad, de ligging en de bereikbaarheid.

In het onderzoek is een vergelijking gemaakt tussen de steden Amersfoort, Amsterdam en Almere. Woont de ondernemer in Amersfoort? Dan scoort Amersfoort hoog met een 8,3. Ondernemers die in Almere wonen geven Amersfoort een 6,8. Voor ondernemers die in de hoofdstad wonen, komt er een 6,5 voor Amersfoort uitrollen. Van alle respondenten samen krijgt Amersfoort gemiddeld een 6,9, Amsterdam een 8,2 en Almere een 6,2.

Lees verder en download het onderzoek.

Ruimte voor verbetering

Volgens de studentonderzoekers is er nog ruimte voor verbetering. Amersfoort zou de ondernemers meer kunnen binden aan de stad. Volgens het oordeel van alle respondenten scoort Amersfoort qua binding met de stad een 6,1, Amsterdam scoort een 7,9 en Almere een 4,9.

De aanbeveling die de studenten doen is om huidige ondernemers meer aan het woord te laten als het gaat om het naar buiten treden voor de werving van bedrijven. Mede omdat de huidige ondernemer die in Amersfoort woont, de stad hoog waardeert (8,6). De ondernemer kan dus als ambassadeur voor Amersfoort optreden. Citymarketing Amersfoort heeft deze aanbeveling ter harte genomen en komt binnenkort vanuit de campagne Amersfoort Business met meerdere video’s van ondernemers uit Amersfoort en zal dit ook in de toekomst doorzetten.

Karakter tonen

De HofDe deelnemers aan het onderzoek geven aan dat zij het belangrijk vinden om zich te vestigen in een aantrekkelijke stad met een goede sfeer, een mooie omgeving en goede faciliteiten. Omdat Amersfoort hier goed op scoort (7,3), opperen de studenten dat deze punten op een visuele manier benadrukt dienen te worden. Campagnemanager Nico de Jong van Amersfoort Business erkent de aanbeveling en licht toe hoe Citymarketing daar nu al op inspeelt: “Via meerdere middelen zoals Facebook, Youtube, LinkedIn en Instagram laten we iedere dag zien hoe mooi onze stad is. Daarmee creëren we gemiddeld twee miljoen contactmomenten per maand. Onlangs heeft bijvoorbeeld inwoonster en blogger Naline Roodbeen ons Instagram-account overgenomen, zodat zij Amersfoort op een beeldende manier onder de aandacht kan brengen.”

Kennismaken en kennisdelen

Citymarketing Convention - Michiel Muller PicNicOm (startende) ondernemers kennis te laten maken met Amersfoort, stelt het onderzoek dat het verstandig is om huidige en toekomstige ondernemers bij elkaar te laten komen in Amersfoort. Niet alleen om te netwerken en om in aanraking te komen met het karakter van de stad, maar ook om kennis te delen. Inspirerende sprekers en leerzame workshops kunnen er volgens de studenten voor zorgen dat de ondernemers in de toekomst voor Amersfoort kiezen als vestigingslocatie.

Klik hieronder op downloaden voor het complete onderzoeksrapport.

Downloaden

Over Amersfoort Business

Imago-onderzoek Amersfoort als ondernemersstadAmersfoort Business is een campagne van Citymarketing Amersfoort in samenwerking met de Gemeente Amersfoort met als doel ondernemers te behouden en nieuwe ondernemers aan te trekken om zich te vestigen in Amersfoort.