Instawalk bij ‘empty’ Kunsthal KAdE levert veel content op

De eerste Amersfoortse Instawalk van 2019 was een bijzondere: deelnemers konden voor openingstijd foto’s maken van de tentoonstelling ‘Maestro van Wittel – Hollandse meester van het Italiaanse stadsgezicht’ in Kunsthal KAdE. Aansluitend konden de deelnemers zelf stadsgezichten maken met hun fotocamera’s, als een soort ‘moderne Van Wittels’. Dit leverde veel content op, waaronder video’s, blogs en heel veel foto’s.

Al enkele keren eerder organiseerden Amersfoorters Ralf Silvius en Caroline Schmitt i.s.m. Citymarketing een Instawalk. Hierbij wordt aan Instagrammers de gelegenheid geboden foto’s te maken op plekken waar zij anders niet zomaar foto’s kunnen maken. Zo kunnen de deelnemers bijzondere foto’s en video’s maken, die zij delen via hun Instagram-accounts en soms ook via andere kanalen. Met deze content wordt een relatief jonge doelgroep bereikt.

Op zaterdag 16 maart verzamelden de deelnemers ’s ochtends vroeg in het KAdE-café. Hier kregen zij een korte uitleg over Caspar van Wittel, zijn wijze van stadsgezichten schilderen, het Eemhuis en de tentoonstelling in Kunsthal KAdE. Daarna konden de fotografen het museum in, een uur voordat de eerste bezoekers van die dag naar binnen mochten.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Vakantaseren (@vakantaseren) op

Na het bijzondere museumbezoek werden de deelnemers door naastgelegen bibliotheek naar Scholen in de Kunst geleid. Daarbij werden veel foto’s gemaakt van de bijzondere moderne architectuur van het Eemhuis. Bovenin het gebouw konden foto’s worden gemaakt van onder meer het uitzicht op het Eemplein en de Koppelpoort, wat helaas lastig bleek door het slechte weer.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Laura Tejedor (@lauratejedor) op

Vanaf het Eemplein volgde een wandeling langs enkele fotogenieke plekken in het centrum van Amersfoort, die eindigde bij grand-café restaurant Nul33. Daar kregen de deelnemers een lunch en mochten zij foto’s nemen in het pand en op het dak. Gelukkig was het inmiddels opgehouden met regenen, waardoor er een mooi uitzicht was over de Langestraat en de Hof. Ook dit leverde prachtige plaatjes op.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Martijn Pas (@mmmartijn27) op

Door de Instawalk verschenen blogartikelen van Waar was Paulien? en Vakantaseren. Ook heeft organisator Ralf Silvius een aftermovie gemaakt:

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Ralf Silvius (@ralfsilvius) op

Deze Instawalk maakte deel uit van de gezamenlijke ‘Hollandse Meesters-campagne’ van Citymarketing Amersfoort, Utrecht Marketing, Centraal Museum en Kunsthal KAdE. Zij werken daarin samen aan de promotie van twee grote tentoonstellingen: ‘Caravaggio, Utrecht en Europa’ in het Centraal Museum in Utrecht en ‘Maestro Van Wittel – Hollandse meester van het Italiaanse stadsgezicht’ in Kunsthal KAdE. Beide tentoonstellingen kwamen al volop in de publiciteit en trekken mede daardoor veel bezoekers. Citymarketing organiseerde hiervoor ook een Instameet in het Centraal Museum.