Partners van Citymarketing positief over Koningsdag 2019

Enkele maanden geleden stond Amersfoort volop in de spotlights door het bezoek van de Koninklijke Familie tijdens Koningsdag. Langs de route stonden 45.000 toeschouwers en naar het televisieverslag keken liefst 2,4 miljoen mensen. Het organiseren van het evenement was een enorme klus, die een flinke impact had op de stad en regio. Citymarketing Amersfoort leverde een bijdrage aan de communicatie over Koningsdag en peilde daarom na afloop bij haar partners hoe zij Koningsdag 2019 hebben ervaren. Zij bleken overwegend positief te zijn.

Citymarketing heeft de stemming gepeild door een online enquête te versturen naar haar partners: een mix van vooral ondernemers, maar ook een aantal ambtenaren uit Regio Amersfoort. De enquête bestond uit drie vragen en is ingevuld door 180 personen, ongeveer 10% van alle partners die gevraagd zijn de enquête in te vullen.

Positief over Koningsdag

Met de eerste vraag hebben we gepeild of onze partners positief of negatief zijn over Koningsdag:

Hier kwamen de volgende resultaten uit:

142x positief – Heel leuk en goed voor stad en regio. Moeten we vaker doen!
3x positief + anders – Heel leuk en goed voor stad en regio. Moeten we vaker doen! + Iets anders, namelijk…
20x anders – Iets anders, namelijk…
1x negatief + anders – Van mij hoeft dit soort evenementen niet. + Iets anders, namelijk…
12x negatief – Van mij hoeft dit soort evenementen niet.
3x niet ingevuld

Enkele voorbeelden van wat werd ingevuld bij ‘Iets anders, namelijk…’:
• Goed voor stad en regio, maar moeten we niet vaker doen.
• Het is leuk en goed voor promotie van de stad, door het bezoek van de Koninklijke Familie, maar als winkelier heb ik er op de dag helemaal niets aan: in de winkelstraat en in de winkel was het uitgestorven. Ook op ze zondag erna was het rustiger dan normaal.
• Heel leuk en goed voor stad en regio, maar niet te vaak! Goed voor de stadspromotie, maar minder voor de inwoners!
• Gezien de politiemacht die op de been was, de afzettingen enz, liever minder intensieve evenementen.

Positief over de communicatie

Met de tweede vraag hebben we gepeild hoe onze partners denken over de communicatie over Koningsdag 2019:

Hier kwamen de volgende resultaten uit:

137x positief – Ik was prima op de hoogte. Bedankt Gemeente Amersfoort en/of Citymarketing!
2x positief anders – Ik was prima op de hoogte. Bedankt Gemeente Amersfoort en/of Citymarketing! + Iets anders, namelijk…
15x niet goed genoeg – Het was toch lastig om de informatie te vinden die ik nodig had.
12x te veel – Pfff, ik werd zowat dood gegooid met communicatie over Koningsdag. Mocht wel een onsje minder.
13x iets anders – Iets anders, namelijk…
2x niet ingevuld

Enkele voorbeelden van wat werd ingevuld bij ‘Iets anders, namelijk…’:
• Algehele communicatie prima, details voor ondernemers aan de late kant (wel begrijpelijk, maar voor eigen planning lastig).
• Communicatie over de details van het programma kwam pas erg laat. In eerste instantie was de communicatie vaag.
• Goed, maar dat komt omdat ik ingeschreven ben voor een aantal nieuwsbrieven. Anders was het niet voldoende geweest.
• De plattegrond met waar je wel of niet in mocht en kon parkeren had wel wat eerder verspreid mogen worden.

Wat levert Koningsdag de stad en regio op

Tot slot hebben we onze partners gevraagd wat zij denken dat het organiseren van Koningsdag 2019 de stad en regio heeft opleverd.

Dit gaf de volgende resultaten:

136x op de kaart – We staan landelijk weer flink op de kaart
116x trots – Trots onder eigen inwoners
26x inkomsten – Euri’s! (harde inkomsten)
96x samenwerking – “Wij, Amersfoort!”, we hebben laten zien dat we dit SAMEN kunnen organiseren
83x bezoekers – De komende tijd kunnen we veel extra bezoekers verwachten
19x overlast – Een hoop rommel en lawaai
12x anders – Iets anders, namelijk…

Enkele voorbeelden van wat werd ingevuld bij ‘Iets anders, namelijk…’:
• Gezellig feest.
• Het besef dat we in een mooie regio wonen waar veel diversiteit en inclusiviteit is te vinden.
• Veel kosten.
• Ik vond het vooral leuk dat het ook om de regio ging, dus de combinatie met andere kleinere plaatsen. Volgens ons was Amersfoort al goed bekend, maar wellicht geeft deze dag nog een impuls aan extra bezoekers uit het land.
• Hopelijk trekt het niet teveel toeristen aan. Amersfoort is een goed bewaard geheim en dat mag het deels stiekem wel blijven 😉

 

Foto credits: Robin Utrecht/Gemeente Amersfoort