Content Community Campagne en Conversie

Blog: In 8 stappen je eigen online marketing strategie

Als ondernemer kom je er niet meer onderuit, online marketing. Een vakgebied dat zich zeer snel ontwikkelt, veel kansen en mogelijkheden biedt, maar soms ook ondoordringbaar is. Volg daarom onderstaande 8 stappen om je eigen online marketing strategie te schrijven. Daarbij is het credo: begin simpel!Definitie Online Marketing

 

Voordat je begint, weet dan dat Online Marketing voor een groot gedeelte bestaat uit lastige Engelse termen. Laat je hierdoor niet uit het veld slaan! De meeste woorden zijn gewoonweg dure woorden, die ook in simpel Nederlands zijn uit te leggen. Content is bijvoorbeeld tekst, foto of video. Conversie is bijvoorbeeld of mensen iets doen op je website (formulier invullen, reserveren of iets bestellen).

Stappenplan voor je eigen online marketing strategie

  1. Beschrijf je situatie over 3 jaar: de online marketing strategie begint met de bedrijfsstrategie. Stel jezelf daarom de vraag: waar staat jouw bedrijf over 3 jaar?
  2. Beschrijf je doelstellingen: wat zijn de lange termijn doelstellingen voor je organisatie?
  3. Beschrijf je (online) marketing doelstellingen: wat zijn de lange termijn (online) marketing doelstellingen voor je organisatie? Kijk voor voorbeelden in de bijlage.
  4. Beschrijf je doelgroepen: op wie richt je je de komende jaren?
  5. Geef invulling aan de 4 C’s: welke C’s zijn voor jouw organisatie belangrijk (per jaar) en hoe geef je daar invulling aan? Denk daarbij aan Content, Community, Campagne en Conversie.
  6. Maak een overzicht van je middelen: welke middelen zet je in per jaar?
  7. Maak een begroting: hoeveel geld/tijd kost de inzet van die middelen per jaar?
  8. Maak een planning: wanneer zet je welk middel in en wie voert de actie uit?

Bezoek genereren, Engagement, Actie

Bovenstaande stappen staan uitgebreid beschreven (met voorbeelden) in dit document.

Veel succes en plezier toegewenst met je eigen online marketing strategie!

Dit artikel is geschreven door Nico de Jong, Online Marketing Specialist bij Citymarketing Amersfoort. Wil je meer weten over Online Marketing? Neem dan contact op door een mail te sturen naar citymarketing@amersfoort.nl of bel 033 469 8750.

Uitgangspunten voor Online Marketing