Stress

Tips tegen stress

Stress op het werk. Iedereen heeft er weleens last van (gehad). Maar wist u dat er genoeg tips zijn om de stress te beperken? Wij geven u er 11 en doe er uw voordeel mee!

1. Geen koffie maar thee

Nergens wordt zoveel koffie gedronken als op de werkvloer, en juist deze drank is een van de grootste stressversterkers die we kennen. Het gebruik van cafeïne leidt tot een stijging van de bloeddruk en de productie van stresshormonen. Beter is het om voor groene thee te kiezen. Steeds meer onderzoeken tonen de heilzame werking ervan aan. Het houdt je scherp en alert, zoals koffie dat ook doet, maar zonder dat het stresshormonen als cortisol verhoogt. Het resultaat is dat je scherp denkt, maar rustiger blijft.

Thee tegen stress

2. Positief stimuleren

Volgens Onno Hamburger, psycholoog en auteur van het boek Gelukkig Werken, wordt in de bestrijding van stress vaak gefocust op het verminderen van negatieve ervaringen. Het stimuleren van een positief werkklimaat en vergroten van werkplezier wordt veel minder vaak benut, terwijl uit onderzoek blijkt dat dit zeer effectief kan zijn om stressreductie te bereiken.
‘Onderzoek van de universiteit van Florida wijst bijvoorbeeld uit dat positieve ervaringen direct bijdragen aan een lager stressniveau. Eenvoudige interventies blijken een krachtig positief effect te hebben op de hoeveelheid stress die ervaren wordt door medewerkers. Wanneer je als leidinggevende medewerkers bijvoorbeeld vraagt om iedere dag tien minuten te besteden aan het opschrijven van drie positieve ervaringen van de dag daarvoor, dan vermindert de stress die zij ervaren met vijftien procent! Positieve emoties vormen dan een buffer tegen stress.’

3. Beetje spanning is goed

Belangrijk is het niet door te schieten naar het compleet uitbannen van stress. Van te weinig stress kun je ook flink overspannen en depressief raken. Een beetje druk op de ketel is nodig om scherp te blijven en voldoening te vinden. Pas als stresshormonen continu ultrahoge waarden laten zien, wordt het schadelijk.

4. Plan rusttijden bewust

Hard werken op zich is helemaal niet verkeerd. Dat er van iemand op een bepaald moment veel tegelijk wordt verwacht, hoeft ook geen probleem te zijn. Essentieel is de rust. De Universiteit van Amsterdam heeft gemeten hoe lang het duurt voordat de spiegel van het stresshormoon cortisol normaliseert als een medewerker rust neemt. Een weekend is niet altijd genoeg.

Rust tegen stress

5. Vitaminepot paraat

Vitamine C is vermoedelijk een van de belangrijkste biologische stressremmers. Dieren die worden opgejaagd, produceren onmiddellijk extra vitamine C om de stress goed te hanteren. Mensen hebben ergens in de evolutie afgeleerd zelf vitamine C te produceren en moeten het slikken. Een pot vitamine C op het bureau (hoog gedoseerde tabletten van 1000 mg per dag) kan bij gezonde mensen wonderen doen.

6. Herken de signalen

Diagnose is het halve werk. Zijn minimaal drie van de volgende verschijnselen bij jou of een collega te zien, dan is de kans op uitval wegens stress reëel aanwezig: onvermogen om zich te concentreren, hartkloppingen, woedeaanvallen, fouten maken, droge mond, hoofdpijn, onrustige maag en darmen, trillende handen, piekeren, slapeloosheid en hoge bloeddruk.

7. Adem bewust

Mensen hebben tijdens hun werk de neiging om snel en oppervlakkig te ademen. Volgens de hiervoor al aangehaalde Onno Hamburger kun je bij een juiste ademhaling veel rustiger worden en tegelijkertijd goed blijven presteren. ‘Je ademhaling heeft invloed op je zenuwstelsel. Als je gestrest bent, zitten je hersenen in een onregelmatig patroon van remmen en gas geven. Je kunt daar een gelijkmatiger ritme van maken door vijf tellen in te ademen en vervolgens je uitademing ook vijf tellen te laten duren. Als je drie minuten op die manier ademhaalt, zijn de effecten ervan nog zo’n zes uur erna aanwezig. Je voelt je rustiger en bent in staat om beter na te denken.’

8. Loslaten en mediteren

Door meditatie word je rustig en kun je je gedachten loslaten. Juist als je niet meer nadenkt, komen vaak de beste ideeën als ingeving bij je binnen. Iedere dag vijf minuten mediteren geeft al veel rust en inspiratie. Mediteren is focussen op iets heel simpels, waardoor je je gedachten na wat oefening kunt stopzetten. Je hoeft niet in lotushouding te zitten of allerlei rituelen te doen. Het gaat om simpelweg jezelf concentreren op je ademhaling, of ga al je lichaamsdelen af van boven naar beneden. Beroemd is ook de Tantien-meditatie waarbij je visualiseert dat er een lichtstraal bij je naar binnenkomt op de plek, drie vingers onder je navel. Dit is een energiepunt volgens de Chinese leer. Maar iets simpels als de afwas doen kan ook al meditatief zijn, zolang je alleen maar met het afwassen bezig bent en met niets anders in je hoofd.

Meditatie tegen stress

9. Knip je meeting in stukjes

Maak een takenlijst voor de meeting die je organiseert. Zo knip je het evenement of congres als het ware in stukjes. Iedere keer als je iets gedaan hebt, streep je het weg. Zet ook heel kleine taken op de lijst. Zo krijg je het gevoel dat je lekker opschiet en dat is weer goed voor de productiviteit, zodat je aan het einde van de dag met voldoening naar de afgestreepte lijst kijkt. Maak daarna een nieuwe lijst voor de volgende dag. Liever niet op de dag, zelf want tijdens je slaap gaat je onderbewustzijn al aan de slag met de vraag hoe je de taken zo goed en efficiënt mogelijk kunt doen.

10. Beweeg (maar niet te veel)

Dat beweging helpt tegen stress, is geen nieuws meer. Maar te veel lichaamsbeweging kan een averechts effect hebben. Als wapen tegen stress is duurtraining effectiever dan krachttraining. Maar als je overdrijft door bijvoorbeeld marathons te lopen, wordt het juist weer een bron van te veel spanning. Ideaal is sporten en daarna ontspanning in de vorm van yoga of meditatie.

11. Afleren kun je leren

Als er in jouw bedrijf nog budget is voor opleidingen of trainingen, maak daar dan gebruik van. Er zijn duizend-en-een trainingen om stress te hanteren, en het hangt van het individuele geval af welke het best past. Een veilige keuze is een opleider die Vetron-gecertificeerd is. Vetron is de branchevereniging van trainings- en opleidingsinstituten in Nederland die zich richten op de zakelijke markt.

Bron: QM herfst 2014 (Quality in Meetings)