Tijd voor Amersfoort

Doel: meer toeristen trekken en meer mensen gebruik laten maken van de vrijetijdsvoorzieningen in regio Amersfoort

Naast een passend woningaanbod en voldoende werkgelegenheid binnen acceptabele afstand,  zijn onder meer een gezellige, sfeervolle binnenstad en voldoende recreatiemogelijkheden in de directe nabijheid bepalende factoren om talent voor Amersfoort te laten kiezen of te behouden. Stad en regio vullen elkaar aan: de stad heeft een centrumfunctie voor zo’n 400.000 inwoners op het gebied van cultuur, horeca en retail. De regiogemeenten bieden een gevarieerd scala aan recreatiemogelijkheden in de natuur, op en aan het water en in kleinere kernen.

Tijd voor Amersfoort

  TVA

 

 

 

 

 

 

 

 

Om het aanbod te behouden en de concurrentieslag met overige regio’s te winnen werken regiogemeenten en bedrijven en instellingen in de leisuresector samen om het aanbod te promoten met als doel meer mensen gebruik te laten maken van de toeristische- en vrijetijdsvoorzieningen. Daarbij richten we ons zowel op de inwoners van de regio zelf als op het aantrekken van toeristen van buiten de regio. In 2012 trok de stad Amersfoort in totaal bijna 1,2 miljoen bezoekers die samen 2,5 miljoen bezoeken aan de stad bracht. Daarmee behoort Amersfoort tot de grotere toeristische trekpleisters van Nederland.

Door de toeristische marketing mede in te zetten op jonge hoogopgeleiden willen wij deze kerndoelgroep op deze wijze kennis laten maken met alles wat regio Amersfoort te bieden heeft, ook op het gebied van wonen en werken (cross-selling).

Sinds de start van de collectieve citymarketingcampagne in 2009 zijn de inkomsten uit toerisme met 6,8% gestegen. Niet alleen trekt Amersfoort meer toeristen, zij weten de stad en het aanbod ook beter te waarderen. Dit geldt ook voor de eigen inwoners: zij zijn beter op de hoogte van en maken meer gebruik van de aanwezige vrijetijdsvoorzieningen en waarderen die voorzieningen beter.

Amersfoort staat op de 8e plaats van meest gastvrije steden van Nederland, in een onderzoek gehouden door Van Spronsen & Partners horeca – advies, in samenwerking met VVV Nederland. De uitkomsten zijn gebaseerd op 8.000 enquêtes die in 2012 in de 21 grootste steden van Nederland zijn gehouden bij Nederlandse bezoekers van die steden. Uit een onderzoek van Zoover.nl, website voor vakantiebeoordelingen, komt Amersfoort uit de bus als een van de beste Nederlandse steden voor een stedentrip. Zoover keek naar uitgaansleven, cultuur, sfeer, omgeving en kwaliteit van de hotels. Op alle aspecten scoorde Amersfoort hoger dan een 8. Met een totaalscore van 8,4 veroverde Amersfoort de 9e plaats.

Onderdeel van de campagne is de website www.tijdvooramersfoort.nl

Lees meer over de campagne Tijd voor Amersfoort, de doelstellingen, doelgroepen en resultaten.

2 reacties op Tijd voor Amersfoort

  1. Geachte redactie,

    25 juni (bij goed weer) vindt het 9e vijverconcert plaats in Amersfoort. Is het mogelijk hier aandacht aan te besteden?
    Onderstaand persbericht geeft de inhoud weer.
    Bij voorbaat dank

    Groet

    Mary en Jacques Smulders
    0654901625

    Persbericht
    Jaarlijkse Vijverconcert Zondag 25 juni
    9e Vijverconcert Amfitheater Kattenbroek
    Voor de 9e keer staat Sixties Generation Zondagmiddag 25 juni aan de rand van de vijver in Kattenbroek. De seniorenband speelt hits uit de jaren zestig en zeventig en heeft inmiddels een grote vaste aanhang opgebouwd in de 10 jaar dat ze actief zijn. Voor deze verjaardag heeft Sixties Generation een speciale gast uitgenodigd. Zanger en fingerpick gitarist Peter Sips. Bij een aantal nummers van SG zal Peter ook zijn mondharmonica inzetten.
    “Het vijverconcert is elk jaar weer iets speciaals. Dan komen mensen uit de hele stad en van ver daarbuiten. Het is een feestje met een groot meezinggehalte. “ zeggen de organisatoren Mary en Jacques Smulders die ook hulp hebben van inwoners Kattenbroek en Zielhorst. Deze wijken subsidiëren het concert vanuit het buurtbudget .
    Omdat het bij de gemeente onder kleine evenementen valt mag er niks verkocht worden. Dat lossen de bezoekers op door er zelf een party van te maken met meegebrachte koek en zopie.
    Wanneer: 25 juni
    Locatie: Amfitheater aan Het Masker vijver Kattenbroek Amersfoort
    Tijdstip: Bij goed weer 14.30-17.00 uur

    foto SG bijgesloten gemaakt door Saskia van Berlekom (foto kan nagestuurd worden)
    v.l.n.r. Henk Nijhoff, Hein Braat, Bert Boshoven, Steef Meeuwisse en Jacques Smulders

De reactiemogelijkheid is gesloten.